Skip to main content.

Univar inngår samarbeid med den danske superbilprodusenten ZenvoMay 30, 2018

Over 1100 hestekrefter fra en egenutviklet V8-motor skal smøres av Shell Helix Ultra.

Skandinavia har et stykke igjen når det kommer til å matche superbil-historien til land som Italia, Frankrike og Tyskland, men danske Zenvo jobber hardt for å endre på nettopp det. Siden 2009 har den eksklusive produsenten utviklet og bygget sine ekstreme biler i danske Prestø – en drøy time sør for København.

Fra 1. januar 2018 er også Univar med på Zenvo-laget i form av et samarbeid som innebærer både markedsføring og teknisk støtte.

– Da vi møtte Zenvo ble det fort klart at vi kunne samarbeide på flere interessante måter. Vi kunne blant annet tilby dem hele spekteret av oljer og væsker som de trengte til sine biler samt oljeanalyser i forbindelse med testing av deres egenutviklede motorer, forteller sjef for forretningsutvikling i Norden hos Univars smøremiddeldivisjon, Morten Hersoug.

For Zenvos del var det viktig å knytte seg tettere til lokale partnere, og samarbeidet med Univars skandinaviske organisasjon passet veldig godt inn i deres strategi i så måte.

– Partnerskap har en nøkkelrolle i alt vi gjør hos Zenvo, og vi vil gjerne jobbe tett med flere danske selskaper. Vi er på en spesiell reise for å utvikle Danmarks første og eneste superbil, og da vil vi samarbeide med selskaper som gjør dette budskapet sterkere, forteller markedssjef i Zenvo Automotive, Peter van Rooy.

Markedsføring og teknisk support

For Univar og Shell, som allerede har et omfattende samarbeid med Ferrari og Hyundais WRC-team, er det naturligvis en fjør i hatten at nok en superbilprodusent vil inngå et tett samarbeid.

– Det er klart at avtaler som dette er viktig for Shells image, og det viser at våre produkter takler de mest ekstreme situasjoner, sier Hersoug.

For Zenvo er også den tekniske delen av samarbeidet viktig, understreker van Rooy.

– Vi er en liten produsent som produserer få biler, og det gjør at vi må være veldig effektive. Mens større produsenter kan ha en hel flåte med testbiler har vi én bil som fungerer som showbil, testbil og som forhåpentligvis ender opp hos en kunde til slutt. Derfor er vi avhengige av å kunne gjøre de nødvendige testene på kortere tid enn normalt, sier han.

Univar vil blant annet bistå Zenvo med analyse av olje og andre væsker i forbindelse med testingen av deres biler.

– Ved å ta ut litt olje etter et gitt kilometerintervall vil vi se hvordan den utvikler seg. Det vil gi Zenvo nyttige data i forbindelse med deres holdbarhetstester, forteller Hersoug i Univar.

Egenutviklet

Zenvo produserer i dag modellen TS1 – en bil som etterfølger deres første modell ST1. Bokstavene i navnet spiller på motorteknologien, for mens den første modellen hadde kompressor og turbo (Supercharger og Turbo), har den siste utgaven en ny motor med to kompressorer. Og det er ikke hvilken som helst motor det er snakk om.

Zenvos nyeste modell er utstyrt med en 5,9-liters V8 som yter mer enn 1100 hestekrefter – altså omtrent ti ganger så mye som en vanlig Volkswagen Golf. Det gjør at den sprinter til 100 km/t på under tre sekunder og har en toppfart på vanvittige 375 km/t.

I motsetning til mange andre små superbilprodusenter produserer Zenvo tilnærmet alt selv – motoren og karbonfiberdelene inkludert.

– Vi er rundt 30 ansatte totalt i dag, og så langt har vi produsert 12 biler siden oppstarten. På lang sikt er målet å vokse, og vi håper å kunne produsere rundt 20 biler årlig i fremtiden, avslutter markedsdirektøren.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Fire ganger i året sender vi ut et e-nyhetsbrev med spennende produktnyheter og featurereportasjer fra våre kunder i smøremiddelbransjen.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.